BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

sports

hiburan bisobona sensasi

politik terkini, layannnn...

Sabtu, 24 Oktober 2009

bajet 1Malaysia, rakyat terkedu pencapaian tak menentu...

YAB Perdana Mentri selaku Mentri Kewangan telah membentang Bajet sulungnya petang semalam. Beliau sangat berhajatkan Bajet 2010nya itu disokong semua golongan dan lapisan rakyat kerana ia bertemakan “I-Malaysia — Kemakmuran Bersama”. Najib tidak melepaskan peluang ini untuk melonjakkan lagi momentum kemenangan Bagan Pinang seperti yang diungkapkan dihujung ucapan hampir 2 jam itu. Tampaknya dia puas dengan prestasi penyampaiannya dari wajah mukanya.

Umum mengetahui, seperti dirinya juga tahu, bahawa melepasi segala jenis “imbuhan” serta pelbagai peruntukan fiskal samada berbentuk subsidi mahupun penurunan cukai kepada setiap segmen rakyat, realiti yang menanti tidaklah seindah yang cuba ditampilkan. Defisit Bajet yang dianggarkan 7.6 peratus dari KDNK tahun 2009 ini perlu ditangani, seperti juga beban hutang kerajaan Pusat yang mencecah 52.4 peratus dari KDNK tahun 2009 melonjak dari 41.5 peratus tahun 2008. Pendapatan dari cukai menurun sebanyak 8 peratus — dari RM176.2 bilion yang diramalkan hanya RM162.1 bilion yang mampu dijana.

Kebergantungan pendapatan dari sumber minyak mentah dan gas dalam bentuk dividen, cukai, royalti dan duti ekspot minyak mentah dan gas sudah ke peringkat kritikal. Dari RM19 bilion pada 2004 kepada RM67.8 bilion tahun 2009 atau 43.5 peratus dari pendapatan kerajaan Pusat. Bukan sahaja ia satu yang tidak wajar, bahkan kita juga tidak menabung ketika sumber pendapatan ini lumayan. Kalau pada tahun 2005 Petronas menyimpan 42.5 peratus dari keuntungannya, kini ia hanya menabung 21.1 peratus dari keuntungannya. Bermakna kita telah membelanjakan kekayaan sumber anak-cucu kita.

Justeru, berlatarbelakangkan kesemua ini, Najib sudah tidak mampu lagi merumuskan Bajet yang “populis” yang disorak dan ditepuk oleh semua pihak. Najib mahu sahaja meneruskan momentum kemenangan Bagan Pinang dengan menampilkan Bajet yang terus mengukuhkan sokongan semua rakyat. Najib macam serba tak kena.

Ini adalah antara banyak dilema yang Najib depani kini. Kalau silap congakan, beliau tahu akan dihukum kemudian. Sebab itu ada perkara yang disebut, tapi macam tak mahu sebut. Contoh jelas ialah GST – Government Sales Tax. Cukai Jualan Kerajaan yang sifatnya cukai “Regressive” atau “mengena semua”. Beliau sebut juga tapi langsung tak berani mendetailkan. Najib semacam tak yakin itu baik bagi populariti, bahkan tak tahu meramal tekanan kepada rakyat nanti. Sebetuan tentang pemulihan ekonomi bukan mudah untuk diyakinkan.

Bahkan Najib diperingat bukan sahaja oleh pakar-pakar ekonomi antarabangsa bahkan juga think-tank tempatannya sendiri seperti MIER, bahawa ekonomi global mungkin sahaja akan mengalami pemulihan bukan berbentuk V (turun dan naik), tetapi W yakni dua kali V, maksudnya kebarangkalian akan berlaku sekali lagi kemelesetan selepas pulih sebentar tidak dapat ditolak sama-sekali. Parah dan ngeri juga buat dirinya, tambahan kalau-kalau berhampiran dengan musim pilihanraya.

Berlatarkan kesemua senario dan unjuran yang kurang senang dan tidak menentu ini, Najib terpaksa menelan nafsunya untuk bermewah atau bermegah secara melampau dengan pemberian subsidi, imbuhan atau penurunan cukai.

Sebaliknya, Najib terpaksa mendepani realiti pahit ini. Peruntukan wang sebanyak RM 191.5 bilion, yang meliputi perbelanjaan mengurus sebanyak RM138.3 bilion adalah penurunan sebanyak 13.7 peratus dari tahun lalu (RM160.2 bilion, 2008). Malang pengurangan mengurus ini tidak dapat disalurkan kepada belanja pembangunan. Belanja pembangunan juga mengalami penurunan sebanyak 4.4 peratus atau RM51.2 bilion berbanding RM53.6 bilion pada tahun 2008.

Penulis sedia mengakui bahawa Najib telah cuba memberikan, seperti mana-mana bajet-bajet lain yang dibentangkan setiap tahun, pelbagai pemberian “penyedap hati”. Terlalu panjang kalau mahu dibsenaraikan akan seanika dan segala pemberian kepada setiap kelompok rakyat, atau lebih tepat lagi pengundi, samada kepada pelajar universiti, petani, nelayan, kakitangan awam, pesara, golongan pekerja persendirian yang tak berpencen, kelompok ibu yang punya anak kecil, pelepasan diri kepada pembayar cukai, kelompok miskin tegar, orang asli, OKU dan banyak lagi. Benar, pelbagai jaringan keselamatan sosial boleh dilaksanakan untuk kelompok yang “vulnerable” dan sensitif. Najib PM dan Mentri Kewangan pulak. Ini masanya.

Tegasnya semua dapat. Tidak ada yang wajar mengkritik kerajaan. Sepatutnya bersyukur. Mudahnya, apa lagi yang tak cukup yang diberikan Menteri Kewangan? Itu tidak termasuk segala peruntukan RM9 bilion tentang projek infrastruktur termasuk pembinaan jalan termasuk luar bandar/kampung, jambatan, bekalan air, perkhidmatan pembentungan, pelabuhan dan perkhidmatan laut, serta projek lapangan terbang dan lain lain.

Kesemua yang tersenarai di atas adalah perkara “regular” atau lazim dalam sebuah bajet. Bezanya hanyalah jumlahnya. Di segi itu, tidak ada yang luar biasanya bajet Mentri Kewangan ini. Sebab itu ramai yang tidak teruja dan tepukan dan sorakan tidaklah semewah yang dihajati pembentang. Malang dan sedih juga isterinya yang hadir dalam Dewan yang mulia itu.

Akan tetapi yang lebih merunsingkan ialah golongan yang lebih celik ilmu ekonomi dan kewangan yang menunggu-nunggu hingga ke hujung. Tegasnya, Mentri Kewangan membuktikan bahawa beliau hanya mampu memahami masalah namun tidak pula menampilkan penyelesaian. Jauh lagi secara tuntas.

Bahkan “resipi dan rumusan” seperti yang beliau bentangkan boleh sahaja dimuatkan dalam apa jua pembentangan Bajet. Sifatnya generik atau boleh sahaja digunakan dalam apa jua keadaan. Macam ubat generik seperti panadol untuk pening/sakit kepala. Tetapi sayugia diingatkan bahawa sakit kepala punya pelbagai puncanya? Mungkin juga migraine, stress, hipertensi atau lebih parah dari itu — ketumbuhan dalam otak, space-occupying lesion, dengan izin.

Begitu juga dalam hal perumusan belanjawan ini.

Najib mungkin mengenalpasti penyakit namun dalam banyak hal rawatan dan ubatnya gagal dipreskripsi secara konsisten dan koheren.

Buat permulaan ambil sahaja isu “Pergantungan kepada sumber Minyak”. Kalau sudah sampai ke tahap 43.5 peratus pendapatan dari sumber minyak mentah, sayugia dingatkan kepada Najib, bahawa ekonomi negara ini masih lagi dikategori ekonomi tua atau “Old Economy” yang berteraskan kepada sumber asli. Tepat sekali kerana sumbangan pendapatan lain juga turut bergantung kepada minyak sawit, getah, galian, kayu-kayan yang kesemua sifatnya tak boleh diperbaharui.

Sudah sampai masanya bahawa negara benar-benarnya beredar dari pergantungan kepada “petroleum-based soucres” dan “commodity-based sources” kepada teras yang lain yang menjadikan ekonomi kita tergolong dalam “The New Economy” yang berteraskan kegiatan ekonomi yang sarat “Knowledge” atau Pengetahuan. Satu satu dekad sebutan ini di buat, tapi hanya tingal sebutan.

Rhetorik dan impian untuk menjana “knowledge workers” adalah ungkapan molok pemimpin BN sewaktu seminar. Benar-benar “lip-service” sifatnya. Sejauhmana pencapaian di segi ini mampu kita banggakan? Penjanaan “New Economy” juga dapat dibantu dengan “internet connectivity” yang berkualiti di segi kelajuan bukan hanya penembusan. Tapi negara kita jauh terkebelakang.

Kita beraleh kepada satu lagi mantra terkini yang kerap juga diulangsebut oleh pemimpin kerajaan terutamanya Menteri Kewangan sendiri. Dalam Bajet ini juga beliau mengulang sebut tentang membawa ekonomi negara ini dari “Low-Income Economy” kepada “High-Income Economy”. Ini adalah masalah kronik ekonomi negara ini. Kerajaan yang mahukannya kerana dulu itu faktor tarikan pelabur asing (FDI). Kini ia telah menjadi liabliti dan perangkap.

Benar juga kalau kita duduk di paras ini kuasa membeli dan permintaan domestik kita tetap tidak berupaya. Pendapatan per kapita negara ini hanya RM15,819 setahun berbanding negara seperti Singapura atau Korea Selatan atau Taiwan yang 3 atau 4 kali ganda. Bajet ini hanya sekadar menyebutkan bahawa kita perlu menjadi ekonomi yang punya pendapatan tinggi, tetapi tidak jelas cara, kaedah dan pendekatan untuk menuju ke matlamat tersebut. Najib lebih tahu masalah dari penyelesaian. Mungkin juga kerana ini bajet sulungnya.

Tambahan dengan kebanjiran pekerja asing yang tidak punya ketrampilan, maka negara akan kekal dengan kegiataan nilai-tambah yang rendah dalam sektor pertanian dan pembinaan. High-Income Economy bermula dengan memperkasa pembinaan modal insan yang bebas dan kreatif serta digalakkan dengan iklim kebebasan yang mampu akses maklumat dan hak berkarya. Ini berlawanan sifat dengan sebuah kerajaan yang takut memperkasa rakyatnya dengan maklumat dan kebebasan. sebaliknya mencekik rakyatnya termasuk ahli akademik dan bijak pandai dengan Akta – AUKU dan OSA dll. Kepimpinan negara wajar memahami erti kebebasan dan kemerdekaan serta menghayatinya.

Najib meletakkan harapan yang tinggi kepada sektor swasta untuk memacu pertumbuhan kerana pihak awam (G-factor) tidak lagi mampu menjana pertumbuhan kerana terhalang dengan defisit melebar dan beban hutang yang menimbun. Akan tetapi hakikatnya, Najib memberitahu bahawa FDI jatuh ke paras yang teruk, RM3.36 bilion dari RM19.7 bilion tahun lepas.

Apakah sebab utama pelaburan asing langsung tidak merasakan negara ini menarik? Apakah sebab yang diberikan oleh kajian World Economic Forum ketika Malaysia lucut 3 tangga? Disamping faktor keselamatan dan jenayah, utama ialah tanggapan “institutional framework” yang bermasalah. Apakah SPRM atau MACC, MCMC, SPK, SPR, Institusi Judisiari atau Kehakiman? Najib perlu sedar bahawa Bajet bukan sahaj hal-hal ekonomi dan kewangan. Persoalan besarnya ialah: Mampu kah kerajaan merangsang dan menggesa pihak swasta untuk menjana pertumbuhan?

Mampukah kerajaan memujuk syarikat-syarikat milik orang malaysia yang beroperasi di luar negara dan negara jiran untuk pulang, seperti yang di akui sendiri kini oleh Najib? Dulu kita kata di Parlimen, itu pelaburan kita di luar negara. Mengapa mereka selesa di luar bahkan khuatir untuk beroperasi di negara ini? Mutakhir ini, liberalisasi semacam menjadi penyelesaian dan mantra terbaru buat pemimpin BN/Umno untuk menarik pelaburan. sayugia diingatkan, ia penting tapi liberalisasi bukanlah segala-galanya. Jangan terlalu ghirah.

Perlu ada kesediaan juga untuk menerima bahawa polisi-polisi Umno/BN-sentrik dan amalan patronage-kronisme Umno/BN telah menjadikan negara kehilangan daya-saing sebenarnya. Penswastaan, mantra Mahathirisme, telah membebankan dan tidak mengurangkan kos kepada pembayar cukai dan perkhidmatan yang mahal dan dana rakyat ranap kerana kerajaan melakukan “bail-out” dan memberi subsidi kepada pihak swasta seperti IPP dan pemegang konsesi Tol dan Air. Apakah akan berlaku gelombang penswastaan kedua dalam era Najib?

Bajet telah dibentangkan. Harapan rakyat tinggi menggunung untuk mengecapi kemakmuran dan kesejahteraan. Telah acapkali rakyat dikecewakan. Kali ini Najib memohon untuk di berikan “the benefit of doubts” — bersangka baik oleh rakyat. Silap itu penulis rasa. Ini bukan persolan berbaik sangka. Isunya ialah ketepatan polisi dan komitmen/iltizam politik untuk menggapainya.

Bagi melindungi kepentingan dan kemaslahatan rakyat, pemimpin Pakatan wajar terus menyemak-imbang pengurusan dan tabiat buruk pemimpin Umno/BN bagi melindungi kemaslahatan semua dan mengangkat dayasaing negara.

Read More...

Money down the drain in Budget 2010 — The Malaysian Insider

OCT 24 — By all accounts, Datuk Seri Najib Razak tabled a solid Budget 2010, one that attempts to cut the deficit while ensuring all sectors get their due.

There were some nice touches — particularly for students and expatriates, their families, farmers, office workers, and a few others. Even heroes have their allowances raised five times. No one was left out.

Even the corrupt will get their due, when the prime minister announced with the formation of 14 Special Corruption Sessions Courts and four special Corruption Appeal High Courts.

Currently, there are only two special courts in Kuala Lumpur and two more in Shah Alam, according to Najib, who said the anti-graft measures are part of the National Key Result Areas (NKRAs).

Najib, who is also finance minister, said efforts to enhance the image of the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) would be carried out. These include organising international conferences on combating corruption, awareness campaigns through the mass media, as well as promoting better public relations.

This is really where money is going down the drain, Mr Prime Minister.

The MACC’s image is now dirtier than drain water, after Teoh Beng Hock’s death and the probe into suspected abuse of funds in the Selangor government. Even before the MACC came into being, its predecessor the Anti-Corruption Agency (ACA) never had great success in the courts or its investigations.

Two names come to mind. Tan Sri Eric Chia and Tan Sri Kasitah Gaddam. Both acquitted despite the claims by former prime minister Tun Abdullah Ahmad Badawi of taking on the Herculean task of cleaning up the Stygian stables of corruption.

The MACC has not done much in this regard. And creating more courts or boosting the image of the anti-graft body will not bear any fruit.

All the MACC has to do is seriously investigate cases like the suspect wealth and opulence shown by the likes of former Selangor mentri besar Datuk Seri Khir Toyo, with his travels and mansion. Look into past cases of abuse like the Port Klang Free Zone (PKFZ) or simply pore through Auditor-General’s annual reports.

As for the government, the easiest method is to be more transparent in its purchases and contracts, rather than the usual method of having closed tenders or negotiated contracts. The Penang state government has had success with this since the Pakatan Rakyat government took over in March 2008.

Chief Minister Lim Guan Eng was commended for the action by Transparency International in their annual report this year. Of course, the DAP secretary-general can still do better as time goes by. Perhaps by not wasting money on an anti-ISA billboard.

If he says the state’s resources are limited, he should spend it wisely rather than using it to proclaim a stance that will not benefit the people of Penang. Especially something no different than the countless billboards proclaiming 1 Malaysia. People First. Performance Now.

All we see are the billboards. Not much by way of “people first” or “performance now”.

And if Najib’s idea is to set up more courts for offenders, then he is putting the cart before the horse. The idea is to prevent corruption, to eliminate it even before it gets to the courts.

Not spend money on further improving confidence and public perception on such efforts or, as he puts it, measures that “will ensure that the country is better ranked in the Corruption Perception Index.

Because the easiest and cheapest way to do that, is just to be transparent.

Read More...

Malaysia slashes spending in 2010 budget

KUALA LUMPUR — Malaysia slashed government spending in the 2010 budget, moving to rein in a fiscal deficit swollen by stimulus measures aimed at pushing the economy out of recession.

Prime Minister Najib Razak said an extensive fuel subsidy system, extremely popular with the public but a drain on national coffers, would be revamped next year but did not give details of the cuts.

He said the economy would shrink by 3.0 percent this year, less than a 4.0-5.0 percent contraction tipped earlier, but that it could bounce back and post modest growth of 2.0-3.0 percent in 2010.

"Major indicators suggest the economy is on track to recovery," said Najib, who is also finance minister, adding that "Malaysia's economic fundamentals remain resilient, despite the more challenging environment in 2009."

But he said the downturn, which hit Malaysia's export-dependent economy hard, showed it needed to address its long-term competitiveness and shift to a new model "based on innovation, creativity and value-added activities".

"We are now at a critical juncture, either to remain trapped in a middle-income group or advance to a high-income economy," he said.

Najib said Malaysia needed to strengthen domestic demand, lose its reliance on cheap imported labour, and introduce liberalisation measures to enhance competitiveness.

The 2010 budget allocation totalled 191.5 billion ringgit (56.6 billion dollars), 11.2 percent lower than the revised allocation of 215.7 billion ringgit for 2009.

"This allocation reflects prudence in government spending and gives priority to value-for-money," said Najib, adding that the cuts would not harm public sector delivery.

Operating expenditure will be slashed by 13.7 percent to 138.3 billion ringgit in an unprecedentedly large cut, helping reduce the fiscal deficit from 7.4 percent this year to 5.6 percent next year -- much lower than expected.

Wan Suhaimi Saidie, an economist with Kenanga Investment Bank, was cautious about the ambitious move to rein in spending.

"It's a big surprise for me because, in spite of the economic recovery, the government is already consolidating its fiscal deficit by substantially cutting down the operating expenditure as well as reducing development spending."

"My view is that (the cut) will affect the efficiency of the government machinery. My view is that the maximum you can cut is 5.0 percent," he told AFP.

Opposition leader Anwar Ibrahim applauded the move to cut costs but said he doubted whether it would be achieved, and that the budget did not address rampant corruption which was one of the causes of overspending.

"I have no qualms about the stated pronouncement on the attempt to ensure Malaysia becomes more competitive and reduces waste, but actions speak louder," he told AFP.

Najib said the government, which was hit with severe criticism over past cuts to petrol subsidies, would implement a "fuel subsidy management system" in early 2010 but gave no further details.

He also said the government is "at the final stage" of a study into implementing a long-considered goods and services tax (GST) to replace the current tax and services tax.

"The purpose of this study is to ensure that if the GST needs to be implemented to stabilise government finances, it will not burden the people," he said.

Average consumer price inflation is predicted at 1.0 percent this year, slower than the forecast of 1.5-2.0 percent by the central bank in March.

Exports are expected to shrink 19.2 percent in 2009, but could rebound to record 5.1 percent growth in 2010, it said.

Malaysia has announced two stimulus packages, the most recent in March billed as containing some 60 billion ringgit (17.7 billion dollars) in measures to pump-prime the economy.

Copyright © 2009 AFP. All rights reserved. More »

Read More...

Rabu, 7 Oktober 2009

corruption is corruption!!!

Corruption is corruption, Mr Prime Minister. There are no two ways about it. You cannot minimise the crime by camouflaging the offence under some other label. Neither can you make it disappear by simply declaring “that the offence committed by Isa was not an offence under the law”.
It is not true that Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad only breached party ethics. That would be a lie. He was found guilty of indulging in money politics to secure his victory in the Umno party elections for the post of Vice-President in 1994. He won the post with the highest number of votes. In fact, he wasn’t satisfied with the number of votes he garnered. He then quipped that he expected to win his position with an even higher majority!

Following his victory, complaints were lodged with the Umno Disciplinary Board accusing Isa of having resorted to money to secure his victory. The Disciplinary Board instituted an investigation to probe into the allegations of money politics. It called up witnesses to collect evidence and establish proof of the allegation. Isa was given ample opportunity to defend himself. After what must be deemed as a very thorough and fair investigation, the Disciplinary Board found him guilty. He was stripped of his position and suspended for six years, a two-term period. On appeal, his sentence was drastically reduced to three years, a 50 per cent reduction.

Isa was such a powerful force within Umno with wide ranging influence. It would have been very difficult to find such a personality guilty but the evidence surely must have been overwhelming that the Board had no other alternative except to convict him. Eminent people sat on the Disciplinary Board among whom were Tan Sri Zaki Azmi, the present Chief Justice, and Tengku Ahmad Rithaudeen, a one time long-serving cabinet minister and lawyer. So the verdict has total credibility and substance to quash any question of impropriety in their decision.

For the PM to claim that the offence was merely a technical one and that it was not an offence under the law is preposterous. Money politics is a criminal offence, it is an act of corruption, and if the PM has any other notion, then this matter should be referred to the MACC to seek their professional opinion! It is rather disappointing that the MACC did not move in to investigate Isa for corruption. If an Opposition person was embroiled in similar circumstances, there would be no doubt as to how the MACC would have acted.

Umno did Isa a favour by not referring Isa’s money politics to the MACC. If that was done then, today Umno will not have this shameful episode of offering a corrupt politician as its candidate at the Bagan Pinang by-election.

P Ramakrishnan
President
7 October 2009

Read More...