BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

sports

hiburan bisobona sensasi

politik terkini, layannnn...

Khamis, 30 Julai 2009

1 ogos, polis jangan risau...

Polis risau ketegangan demo 1 Ogos
Jul 30, 09 11:26pm
Polis bimbang ketegangan akan berlaku semasa perarakan berhubung Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) akibat unsur provokasi daripada dua kumpulan berbeza yang menyokong dan menentang akta kontroversi itu, Sabtu ini.

Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar dengan itu mahu penganjur membatalkan hasrat mereka dan mengingatkan orang ramai supaya tidak menyertai perhimpunan itu, lapor Bernama.

"Walaupun pihak-pihak penganjur menyatakan perhimpunan dan perarakan ini akan diadakan secara aman tetapi kesannya boleh menggugat ketenteraman awam," beliau dipetik berkata hari ini.

Tambahnya, terdapat agenda berbeza antara Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), yang menentang undang-undang itu, dan Majlis Permuafakatan Ummah (Perwaris) yang mahu ISA dikekalkan.

Kedua-dua kumpulan itu akan berarak ke Istana Negara dari lokasi masing-masing mulai 2 petang, 1 Ogos.

Ribuan penyokong pembangkang dan aktivis 83 NGO bersama GMI merancang bergerak dari tiga lokasi – kompleks membeli-belah Sogo, Masjid Jamek dan Masjid Negara – dengan berpakaian hitam dan merah.

Sementara penyokong ISA berhimpun di Dataran Merdeka, Pasar Seni dan juga Masjid Negara dengan berpakaian putih.

Bagaimanapun kumpulan-kumpulan ini mungkin mengubah pergerakan masing-masing bergantung pada langkah kawalan keselamatan polis nanti.

Ismail juga dilaporkan berkata polis tidak menerima sebarang permohonan daripada kedua-dua kumpulan terbabit untuk mengadakan perhimpunan dan perarakan itu.

"Mana-mana pihak yang mengadakannya adalah bercanggah dengan undang-undang negara," katanya.

Beliau berkata perhimpunan dan perarakan itu akan melibatkan ramai peserta dan boleh membawa kesan negatif kepada orang ramai termasuk pelancong, para peniaga dan mengakibatkan kesesakan lalu lintas.

ehsan: malaysiakini

0 ulasan: